lensbaby

Glimtar ur mitt liv. Ett litet forum för mina bilder. Ett fönster till familjen 50 mil bort. Välkommen!

Dagens dilemma

Kategori: Allmänt

Sedan en tid tillbaka har det dagliga dilemmat varit; när är det tillräckligt mycket höst för att med gott samvete ställa undan cykeln och börja åka buss i stället? 

Fram tills nu har det blivit någon slags kompromiss. Cykeln fina dagar och buss (med reskassa) när vädret varit kasst eller jag har varit för trött. 

Men i dag kastar jag in handduken! Jag erkänner mig besegrad av duggregn, snålblåst och kletiga cykelbanor! Nu har jag laddat UL-kortet med en 30-dagarsbilljett. 1-0 till hösten!


Det här hade inte behövt vara något att grubbla så mycket över, om det inte vore för att busspriset i Uppsala tokhöjdes i våras. Här snackar vi inga 20-30 spänn, inte. Om jag inte minns fel fel höjdes priset från 370kr till 550kr. För studenter. (För andra kostar ett månadskort 790 spänn). Förvisso utökade man zonen som biljetten gäller för, men det hjälper ju inte mig som främst åker fram- och tillbaka till skolan. 

Jag tycker det är anmärkningsvärt att en stad som stoltserar med sin miljöprofil och som har typ 35-45000 studerande invånare väljer att höja priset på sin kollektivtrafik med 180kr i ett drag. 

Jaja. Nu ska jag passa på att åka buss så mycket jag bara orkar för att få valuta för pengarna ;)
Kommentera inlägget här: