lensbaby

Glimtar ur mitt liv. Ett litet forum för mina bilder. Ett fönster till familjen 50 mil bort. Välkommen!

Prokaryoter och billyft!

Kategori: Allmänt

 
Jag får erkänna att det var en tung dag i går. Jag blev helt överrumplad av alla känslor av ensamhet, saknad och hemlängtan som bubblade upp. Jag antar att jag inte förrän nu tillåtit mig själv att riktigt slappna av och känna efter.
(Jag slängde ihop ett litet bildspel att ha som skärmsläckare på datorn med kort på min fina familj att ha som tröst)
 
Men i dag har det känts bättre. Jag har haft så fullt upp med att knôka hjärnan full med ny kunskap, så jag har inte hunnit tänka på så mycket annat.
 
I dag har jag till exempel lärt mig att:
 
- Om man tar en näve jord och tittar på antalet prokaryoter (levande små encelliga prylar som vi vanligtvis kallar bakterier + deras släktingar ärkebakterierna) så finns det fler individer än antalet människor som någonsin har levt på jorden (!!!!)
 
och
 
- Om man kunde använda den kemiska energin i 1 liter bensin till 100% och kunde "översätta" den till lägesenergi, så skulle det räcka till att lyfta en bil som väger 1,2 ton ca 2 670 meter över marken (!!!)
 
Yepp, sug på den ni!
Sånt pysslar jag med på dagarna.
 
// Snillet
Kommentera inlägget här: