lensbaby

Glimtar ur mitt liv. Ett litet forum för mina bilder. Ett fönster till familjen 50 mil bort. Välkommen!

Nya människor

Kategori: Allmänt

Jag tycker om min lilla hembygd. 
Naturen; bergen, havet!
Självklart även för att det är just min hembygd. Där finns min familj och mina barndomsminnen. 

Jag tycker också om vissa aspekter av att den är just liten. 
Överskådlig. Hanterbar. Harmlös. 
Jag tycker om att bli igenkänd och att man hejar på varandra i mataffären. Man är del i ett sammanhang, man är någon. 

Men.
En liten by innebär ett smalt utbud av människor. En liten variation av tankar, åsikter, sätt att vara, klä sig och leva sitt liv. Snäva gränser för hur man ska agera och vad som är accepterat. Obetydliga influenser utifrån. 

Jag vet inte hur många gånger jag har känt mig begränsad av de trånga normer som skapas i en liten by. Hur många gånger jag känt mig annorlunda och att jag saknar likasinnade. 

Och herregud vad skönt det är att träffa lite nytt folk! 
Även om man inte är överrens om allting är det en frisk fläkt bara att träffa lite nya personligheter. 

Att få tycka och tänka saker utan att vara konstig, tråkig eller PK. 
Att faktiskt kunna diskutera svensk skolpolitik, den globala matindustrin eller Putins vidriga syn på homosexuella utan någon tycker man är töntig och tråkig. 


Jag skulle tro att det nog finns många blandade åsikter i klassen, som överallt annars. 
Men det är skönt att se att det finns fler feminister och miljökämpar där ute!



Kommentera inlägget här: